Mitäs jos pystyisimme tarjoamaan asiakkaalle luotettavan ja saumattoman ostokokemuksen virtuaalisesti?

Kuva: Virtuaalisovitus voisi helpottaa verkossa ostamista ja tekisi palvelusta henkilökohtaisempaa.(Storyboard Sini Eskelinen 2021)

Digital & Circular Fashion House -koulutushankkeen järjestämässä Design Sprintissä keväällä 2021 käytiin läpi tulevaisuuden muutostarpeita sekä luotiin nopeatempoisesti kiertotalouskonsepteja, joilla pystyttäisiin syventämään asiakasymmärrystä ja luomaan käyttäjälähtöisiä palveluita vastuullisesti.

Kirjoittaja: Sini Eskelinen, puettavan muotoilun opiskelija, LAB-ammattikorkeakoulu

Muodin verkkokaupan valtava nousu vaatii yrityksiltä toimenpiteitä – miten voisimme luoda yrityksen ja asiakkaan välille yhteisymmärryksen ostotapahtumaan?

Verkko-ostamisen suosion nousu on luonut haasteita vaatetusalan yrityksille. Verkkokauppojen erilaiset vaatteiden kokoluokitukset ja tarkkojen mittojen puute tekee asiakkaalle ostotapahtumasta haastavan. Tämä aiheuttaa yritykselle tappiota, muun muassa palautuksien ja hävikin sekä logistiikan aiheuttaman ympäristökuormituksen lisääntymisellä (Fortune Business in Sights 2020). Yrityksiltä vaaditaan toimenpiteitä asiakasymmärryksen luomiseen ja käyttäjälähtöiseen palvelusuunnitteluun, jotta ostotapahtumasta saataisiin mahdollisimman luotettava ja saumaton – voisiko virtuaalisovittaminen olla yksi ratkaisu?

Design Sprintissä luotu konsepti – Virtuaalisovitus apuvälineenä asiakasymmärryksen luomisessa

Digital & Circular Fashion House -hankkeen Design Sprintissä keskusteltiin ja pohdittiin vastauksia kysymykseen yhdessä, kuinka voisimme syventää ja nopeuttaa asiakasymmärrystä? Design Sprintissä käytettiin erilaisia muotoilun menetelmiä, kuten esimerkiksi tavoitekarttaa, asiakasprofiilin ja storyboardin luominen sekä kuluttaja- ja asiantuntijahaastattelut. Näiden pohjalta luotiin Sovittamo-konsepti: Vaatekauppa virtualisoituu – Virtuaalisovitus osana palvelua.

Design Sprintissäkin kävi ilmi, että pelimaailmastakin tuttu lisätty todellisuus ja virtuaalitodellisuus tulee muuttamaan vaatteiden verkko-ostamista tulevaisuudessa. 3D-teknologian jatkuva kehitys mahdollistaa syvemmän asiakasymmärryksen ja tekee ostotapahtumasta henkilökohtaisempaa. Virtuaalinen vaatteiden sovitus toimii hyvänä apuvälineenä ja luo automatisoidun ostoprosessin.

Virtuaalisovitus helpottaisi verkossa ostamista ja tekisi palvelusta henkilökohtaisempaa

Yleensä verkkokaupasta ostaessa asiakas on joutunut itse mittaamaan ja arvioimaan kokotaulukon perusteella itselleen sopivan koon, minkä moni kokee haasteelliseksi. Omien mittojen otto on aikaa vievää ja harva osaa ottaa niitä oikein, eikä kaikista kotitalouksista löydy välttämättä edes mittanauhaa. Virtuaalinen sovitus poistaisi tämän vaiheen kokonaan ja helpottaisi ostotapahtumaa: bodyscannauksen mittaustulos on tarkempi kuin käsin tehty ja kokosuositus olisi varma. On myös asiakkaita, joille myymälässä sovittaminen on ahdistava kokemus sekä se voi aiheuttaa ei toivottua hikoilua pukemisrumban yhteydessä. Tästä saisi varmasti myös uuden asiakasryhmän käyttämään virtuaalisovittamisen palvelua.

Virtuaalinen sovittaminen avaa tien monipuoliseen sovituskokemukseen

Asiakkaan mittojen perusteella pystytään luomaan avatar, jolle asiakas pääsee sovittamaan haluamiaan vaatteita. Vaatteista ja niiden eri kokoista täytyy olla tehtynä 3D-mallinukset, jotta tämä on mahdollista. Se luo asiakkaassa varmasti ihmetystä ja innostusta nähdä virtuaalisessa ympäristössä itsensä kokoinen avatar ja kuinka helppoa on vaihtaa vaatteita oman avattarensa päälle. Vaatteen istuvuuden näkee hetkessä ja värien vaihtaminen on nopeaa. Palvelun kehittämiseen on monia mahdollisuuksia, jos esimerkiksi palvelun henkilökohtaistamista haluttaisiin lisätä, virtuaalistailaaja olisi yksi uusi tapa. Tämä voisi auttaa asiakkaita löytämään oman tyylisensä vaatteen sekä yhdistelemään erilaisia vaatteita asiakkaan jo olemassa olevien vaatteiden kanssa. Näin voidaan välttää turhat ostokset.

Voisiko virtuaalisovittaminen olla yrityksille hyödyllinen ratkaisu tulevaisuutta ajatellen?

Virtuaalisovituksella voidaan saada parempaa asiakasymmärrystä ja havainnoida helpommin asiakkaiden verkko-ostamista. Pelkkä sovittaminen ja oikean koon löytäminen vähentää huomattavasti palautuksia eikä asiakkaiden tarvitse tilata aina montaa eri kokoa. Palvelu itsessään voi luoda sitoutuneen asiakassuhteen sekä mahdollistaa tuotteiden valmistuksen tilauksesta. Tämä kaikki vaikuttaisi positiivisesti hävikin määrään ja varmasti lisäisi verkko-ostamista entisestään.

Vaikka virtuaalisovituksen mukana tulee paljon hyötyjä, aiheuttaa se asiakkaille ennakkoluuloja: ”Onko virtuaalisovittamani vaate oikeasti istuva? Mistä tiedän miltä materiaali tuntuu? Mihin tietojani ja mittojani käytetään?” Pystyttäisiinkö ennakkoluulot karistamaan hyvällä markkinoinnilla ja vastuullisella viestinnällä sekä positiivisilla ostokokemuksilla? Virtualisoiminen tuotteiden palveluna on tulevaisuutta. Mutta mitä toimenpiteitä ja ratkaisuja se vaatiin alan toimijoilta?

#Virtuaalisovitus #Verkkokauppa #Virtuaalimuoti #3D-mallintaminen @savonia_fashion @savoniadesigners @savoniamuotoilu @savonia_amk  @digitalcircularfashion #sustainabledevelopment #kestäväkehitys

Lähdeviitteet:

Fortune Business in Sights 2020. – Virtual Fitting Room (VFR) Market Report. Verkkojulkaisu. https://www.fortunebusinessinsights.com/industry-reports/virtual-fitting-room-vfr-market-100322. Viitattu 16.5.2021.

 Kirjoittaja: Sini Eskelinen 16.5.2021 (Edit. Laura Pakarinen & Sirpa Ryynänen 21.5.2021)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.