Sairaanhoitajatutkintoa säätelee kansallisen lainsäädännön ohella EU-direktiivi (2013/55/EU). Sen mukaan yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan opintojen laajuus on 180 op, mikä sisältyy Euroopan Unionin jäsenvaltioiden sairaanhoitajakoulutukseen. Suomessa sairaanhoitajakoulutuksen laajuus on 210 op.
Osaamisvaatimukset on määritelty direktiivin mukaisesti yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan osaamisen varmistamiseksi 180 op:n osalta. Suomalaisen sairaanhoitajatutkinnon näkökulmasta tämä tarkoittaa sitä osaamista mikä kaikkien sairaanhoitajaksi rekisteröitävien (kätilö, terveydenhoitaja, ensihoitaja-AMK, diakonissa) on saavutettava opintojen aikana.
Osaamisvaatimusten ja niiden sisältöjen kanssa on noudatettu periaatetta: kerran kirjoitettu, ei toisteta. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kun Ammatillisuus ja eettisyys -kategoriassa on kirjoitettu osaamisvaatimukseksi työskennellä hoitotyön arvojen, periaatteiden sekä eettisten ohjeiden ja terveydenhuoltoa ohjaavan ajankohtaisen lainsäädännön mukaan, niin nämä vaatimukset koskevat kaikkea toimintaa myös kliinisen hoitotyön alueella, vaikka näitä ei ole siellä erikseen kirjoitettu.
Joissakin osaamisvaatimuksissa on nähty tarpeelliseksi korostaa esimerkiksi lainsäädännön tai jotakin muun asian osaamista. Esimerkiksi parantumattomasti sairaan kohtaaminen on kirjattu, vaikka kohtaaminen sisältyy asiakaslähtöisyyden sisältöihin. Myös kivun hoito on erikseen sisältönä palliatiivisessa hoitotyössä, vaikka kivunhoidosta on oma osaamisvaatimus ja sisällöt.
Osaamisvaatimukset on kirjattu niiden osaamisalueiden alle, jonne niiden on parhaiten katsottu kuuluvan. Esimerkiksi seksuaaliterveyden edistäminen on kliinisessä osaamiskategoriassa (terveyden edistämisen kategorian sijaan), koska terveyden edistämisen kategoriassa ei oteta esille muitakaan spesifejä aiheita ja seksuaaliterveyden edistäminen on myös osa kaikkien ikä-, asiakas- ja potilasryhmien kliinistä hoitotyötä.
Osaamisvaatimukset julkaistiin ensi kerran 1/2019. Tämän jälkeen niitä on ollut mahdollista kommentoida 30.8.2019 saakka. Kommenttien perusteella osaamisvaatimuksiin on tehty tarkennuksia ja joitakin lisäyksiä.
Osaamisvaatimukset on tarkoitettu käytettäväksi opetussuunnitelmatyön perustana.
Sairaanhoitajien valtakunnallinen koe (180 op) otetaan käyttöön asteittain vuoden 2021 alusta. Hankkeessa tullaan sopiman siitä, kuinka eri osaamisalueisiin liittyvät kysymykset painottuvat valtakunnallisessa kokeessa.
Näiden osaamisvaatimusten laadinnassa on tehty yhteistyötä OKM:n kärkihankkeiden, EduPal ja Sote Peda 24/7, kanssa.
Osaamisvaatimuksiin ja sisältöihin viittaaminen
Ammattikorkeakoulut ja muut toimijat voivat julkaista osaamisvaatimukset ja sisällöt omilla verkkosivuillaan linkittämällä tämän Savonian verkkosivun omaan julkaisuunsa.
Osaamisvaatimuksista ja sisällöistä on lupa hyvän tavan mukaisesti ottaa lainauksia tarkoituksen edellyttämässä laajuudessa kuitenkin niin, että lähde on ilmoitettava. Verkkosivun internetosoitteen tulee näkyä kaikissa uudelleenjulkaisuissa muodossa: https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/
OSAAMISVAATIMUKSET JA SISÄLLÖT
Osaamisvaatimukset on jaoteltu seuraavien osa-alueiden mukaisesti: 1. Ammatillisuus ja eettisyys, 2. Asiakaslähtöisyys, 3. Kommunikointi ja moniammatillisuus, 4. Terveyden edistäminen, 5. Johtaminen ja työntekijyysosaaminen, 6. Informaatioteknologia ja kirjaaminen, 7. Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, 8. Kliininen hoitotyö, 9. Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko, 10. Yrittäjyys ja kehittäminen, 11. Laadun varmistus, 12. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä ja 13. Potilas- ja asiakasturvallisuus.
Ammatillisuus ja eettisyys
1) Osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä.
- Hoitotyön filosofiset perusteet
- Hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet
- Autonomia ja itsemääräämisoikeus
- Ihmisarvo ja ihmisoikeudet
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
2) Osaa työskennellä voimassa olevan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen mukaisesti.
- Terveydenhuoltoa ohjaava ajankohtainen lainsäädäntö
- Terveydenhuoltoa koskeva normi-, resurssi- ja informaatio-ohjaus
3) On omaksunut sairaanhoitajan ammatti-identiteetin ja sitoutunut palveluammatin periaatteisiin.
- Sairaanhoitajan ammatti ja sen erityispiirteet
- Palveluammatin periaatteet
4) Kykenee työskentelemään hoitotyössä asiantuntijan roolissa ja vastaamaan työskentelynsä seurauksista.
- Asiantuntijuus hoitotyössä
- Vastuu ja vastuullisuus hoitotyössä
- Oman osaamisen ja ammattiryhmien työn ja rajojen tunteminen
5) Kykenee arvioimaan ja kehittämään omaa osaamistaan.
- Osaamisen itsearviointi, kehittäminen ja markkinointitaito
6) Omaa valmiudet puuttua epäammatilliseen työskentelyyn.
- Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten ammattieettiset ohjeet
- Kollegiaalisuus hoitotyössä
7) Tunnistaa jaksamisensa rajat, osaa hakea tukea ja käyttää saatavilla olevia tukimuotoja.
- Työhyvinvointi ja sen tukeminen
8) Ymmärtää sairaanhoitajan urakehitysmahdollisuudet.
- Asiantuntijuustoimintamalli
- Osaamisen ja urakehityksen suunnittelu
- Urakehitysmahdollisuudet
9) Osaa noudattaa työturvallisuusohjeita.
- Ergonomia hoitotyössä
- Uhka- ja vaaratilanteiden ehkäisy, sekä riskien tunnistaminen ja hallinta
- Terävien instrumenttien asianmukainen käsittely
- Säteilyturvallisuus
Asiakaslähtöisyys
1) Arvostaa asiakasta/ potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana.
- Inhimillinen ja arvostava kohtaaminen
- Asiakkaan/potilaan osallisuus ja sen edistäminen
- Läheisten hoitoon osallistumisen tukeminen
- Asiakkaan voimavarojen tukeminen
2) Osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä.
- Haavoittuvat asiakasryhmät
- Yhdenvertaisuus, tasa-arvo ja syrjimättömyys
3) Osaa kohdata eri kulttuureista tulevia asiakkaita/ potilaita yksilöllisesti.
- Yksilöllinen hoitotyö
- Kulttuuritausta asiakkaan kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa
Kommunikointi ja moniammatillisuus
1) Osaa viestiä ammatillisesti.
- Tavoitteellinen ja tilanteenmukainen viestintä
- Assertiivisuus viestinnässä
2) Kykenee ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden/ potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
- Kognitiiviset ja emotionaaliset viestintätaidot
- Asiakasta kunnioittava vuorovaikutus
- Luottamusta herättävä ja voimaannuttava vuorovaikutus
- Kosketus osana vuorovaikutusta
- Viestintä eri ikäisten ja erilaisten asiakkaiden kanssa
- Potilasturvallisuutta ylläpitävä vuorovaikutus asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
- Asiakaslähtöinen vuorovaikutus
3) Kykenee itsenäiseen viestintään ja vuorovaikutukseen kotimaisella, toisella kotimaisella ja vähintään yhdellä vieraalla kielellä.
- Suomi, Ruotsi ja vieras kieli
4) Ymmärtää oman ja toisten sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten vastuut sekä hallitun ja joustavan työnjaon merkityksen asiakkaan/ potilaan kokonaishoidon toteuttamisessa.
- Terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa palveluketjun eri vaiheissa
- Hoitotyön asiantuntijana työskentely
5) Osaa työskennellä monialaisissa työryhmissä ja toimintaympäristöissä sekä verkostoissa hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti.
- Emotionaalinen älykkyys vuorovaikutuksessa
- Tiimi- ja monialainen yhteistyö
Terveyden edistäminen
1) Osaa soveltaa ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa ja muuta näyttöä asiakas/potilastyössä.
- Terveyden ja sairauden periaatteet
- Kansanterveys, terveyden edistäminen ja preventio, perusterveydenhuolto
- Terveyden edistämisen normi-, resurssi- ja informaatio-ohjaus
- Terveyden edistämisen etiikka
2) Tunnistaa asiakkaidensa/ potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville.
- Elintapojen yhteydet terveyteen
- Elintapojen riskikäyttäytymisen ja tapaturmariskien ehkäisy, varhainen tunnistaminen ja tuen kohdentaminen tukea tarvitseville
- Toimintakyvyn arviointi
- Hyvinvointianalytiikka terveyden rekisteri- ja tilastotietojen käytössä
3) Osaa suunnitella ja toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilöille ja ryhmille asiakkaiden/ potilaiden kanssa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
- Näyttöön perustuva terveyden ja toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus
- Terveyttä edistävä opetus
- Terveellisiin elämäntapoihin ja itsehoitoon kannustaminen tukemalla ennaltaehkäiseviä käyttäytymismuotoja ja sitoutumista hoitoon
- Yhteisön terveyden kehittäminen
- Yleisvaarallisten tartuntatautien torjunta
- Rokotukset
- Terveyden edistämisen seuranta ja arviointi
4) Tunnistaa olemassa olevia ja uusia terveysuhkia sekä osaa tuoda ne osaksi asiakkaiden/ potilaiden terveyden edistämistä.
- Terveyden ja hyvinvoinnin ongelmien ennakointi
- Tekoälyn mahdollisuudet terveyden edistämisessä
Johtaminen ja työntekijyysosaaminen
1) Osaa priorisoida työtehtäviään joustavasti tilanteen mukaan.
- Toiminnan priorisointi ja organisointi
- Itsensä johtaminen ja tilanne johtaminen
2) Osaa motivoida työyhteisönsä jäseniä ja antaa sekä ottaa vastaan palautetta.
- Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- Tiimin toiminnan johtaminen työvuorossa
3) Osaa työskennellä kustannustietoisesti, ympäristön huomioiden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.
- Kestävä kehitys
- Materiaalien käyttö, kierrättäminen ja hävittäminen
- Kustannustietoisuus ja taloudellinen toiminta
4) Osaa ohjata opiskelija- ja työtovereita.
- Perehdytys
- Mentorointi
- Opiskelijaohjaus
5) Kykenee kehittämään ja muuttamaan työskentelyään sosiaali- ja terveydenhuollon muutosten mukaisesti.
- Elinikäinen oppiminen
- Työyhteisötaidot
Informaatioteknologia ja kirjaaminen
1) Osaa tietojen luomisessa, käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä noudattaa sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä niitä ohjaavia säädöksiä.
- Tietosuoja ja -turva ja niihin liittyvä lainsäädäntö
- EU:n yleinen tietosuoja-asetus ja direktiivi
- Tietosuojalaki
- Tietosuoja ja –turva erilaisissa asiakkaan/potilaan hoidon ympäristöissä
- Asiakkaan tuottaman terveys- ja hyvinvointitiedon hallinnan prosessi tiedon keruusta sen jakamiseen ja hyödyntämiseen
2) Osaa kirjata tarkoituksenmukaisesti asiakkaan/ potilaan hoitoprosessin ja arvioida potilastietojärjestelmään kirjatun tiedon ajantasaisuutta, yhdenmukaisuutta ja laatua.
- Hoitoprosessi ja hoitotyön prosessi
- Rakenteinen hoitokertomustieto
- Reaaliaikaisen tiedon tuottamisemerkitys asiakaskontaktissa
- Tuotetun tiedon arviointi ja hyödyntäminen
- Tiedon laadun ja vaikuttavuuden arviointi
3) Osaa käyttää asiakkaan/ potilaan hoitotyön kirjaamisessa hoitotyön prosessia; arvioida asiakkaan/ potilaan hoitotyön (hoidon) tarvetta käyttäen hoidon tarveluokitusta (SHTaL), suunnitella ja toteuttaa hoitoa käyttäen hoitotyön toimintoluokitusta (SHToL) ja arvioida hoidon tulosta käyttäen hoidon tulosluokitusta (SHTuL) sekä tuottaa hoitotyön yhteenvedon.
- Asiakaslähtöinen hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Hoidon eri luokitusten käyttö ja vapaan tekstin kirjaaminen
- FinCC-luokituskokonaisuus (SHTaL, SHToL, SHTuL)
4) Osaa käyttää terveydenhuollon informaatioteknologiaa, sähköisiä tietokantoja ja raportointityökaluja.
- Asiakas- ja potilastietojärjestelmät, hoitokertomus sekä toiminnanohjausjärjestelmät
- Vuorovaikutuskanavat asiakkaan etähoidossa ja henkilökunnan kommunikaatiossa
- Asiakkaan hoidossa tarvittavat hyvinvointi- ja terveysteknologialaitteet
- Erilaiset raportointityökalut, niiden käyttö ja hyödyntäminen
- Omatietovaranto
5) Osaa noudattaa nettietikettiä, sähköposteja koskevia sääntöjä ja menettelyjä sekä toimia sosiaalisessa mediassa hoitotyön ammattilaisena.
- Sosiaalinen media ja verkkopalvelut ammattilaisen näkökulmasta
- Terveydenhuollon sähköisten tietopalveluiden turvallinen käyttö
- Tietosuojalainsäädäntö
Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen
1) Osaa arvioida asiakkaan/ potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa.
- Potilaan voimavarojen arviointi, tukeminen ja asioiden ajaminen
- Potilaslähtöisyys
- Paljon palvelua tarvitsevien tunnistaminen
2) Osaa suunnitella toteuttaa ja arvioida yksilö- ja ryhmäohjausta yhdessä asiakkaan/ potilaan ja muiden asiantuntijoiden kanssa.
- Potilasohjauksen toteuttamisedellytykset
- Tiedollinen, sosiaalinen ja emotionaalinen ohjaus
- Potilaan taustatekijät ohjausta säätelevinä tekijöinä
- Digitaalinen ohjaus
- Ohjausosaamisen kehittäminen
3) Osaa käyttää asiakas/ potilaslähtöisiä opetus-ja ohjausmenetelmiä.
- Ohjausmenetelmien potilaslähtöinen ja monipuolinen käyttö; suullinen ja kirjallinen ohjaus, demonstrointi, puhelin- ja audiovisuaalinen ohjaus, ryhmäohjaus ja yksilöohjaus
- Erilaisten potilaiden ohjaus
4) Osaa arvioida ohjauksen tuloksia yhdessä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja terveydenhuollon henkilöstön kanssa.
- Ohjauksen vaikuttavuus, laatu ja riittävyys
5) Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan/ potilaan omahoitoa tukevaa ohjausta pedagogisesti ja eettisesti perustellen.
- Ohjaamista tukeva lainsäädäntö
- Ohjauksen eettisyys
- Asiakkaan ohjauksen näyttöön perustuva tietosisältö
- Asiakkaan ohjauksen näyttöön perustuvat pedagogiset menetelmät
6) Osaa tukea asiakasta/ potilasta ja läheisiä hoitoon sitoutumisessa.
- Hoitoon sitoutuminen ja potilaan hoitoon osallistuminen
- Potilaan motivointi omahoitoon ja hallinnan tunteen vahvistaminen
- Läheisten ohjaaminen asiakkaan hoidossa ja hoitoon
- Vuorovaikutus asiakkaan omahoidon tukena
7) Tuntee asiakkaan/ potilaan hoitopolun ja osaa palveluohjaamisen perusteet.
- Palveluohjaaminen prosessina ja hoitotyön toimintatapana
- Suunnitelmallisuus ja tavoitteellisuus ohjaamisessa
Kliininen hoitotyö
1) Osaa vastata asiakkaan/ potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon yhteistyössä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kanssa.
- Hoitotyön prosessi (tarpeen määritys, hoitotyön diagnoosi, hoitotyön suunnittelu, interventioiden toteutus ja tulosten arviointi
- Osaa käyttää erilaisia hoitotyön menetelmiä asiakkaan/ potilaan psykososiaalisessa tukemisessa.
- Hoitotyön menetelmät
- Psykososiaaliset menetelmät
2) Osaa käyttää erilaisia hoitotyön menetelmiä asiakkaan/ potilaan psykososiaalisessa tukemisessa.
· Hoitotyön menetelmät
· Psykososiaaliset menetelmät
3) Hallitsee tiedot ja taidot hoitotyössä tarvittavista keskeisistä toimenpiteistä osana asiakkaan/ potilaan kokonaishoitoa.
- Kliinisen hoitotyön tavallisimmat toimenpiteet
4) Hallitsee tiedot ja taidot hoitotyössä tarvittavista keskeisistä diagnostisista tutkimuksista osana asiakkaan/ potilaan kokonaishoitoa.
- Kliinisen hoitotyön tavallisimmat diagnostiset tutkimukset
5) Hallitsee infektioiden torjunnan periaatteet ja osaa soveltaa tietojaan toteuttaessaan infektioiden torjuntaa.
- Mikrobiologia
- Aseptiikka
- Käsihygienia ja tavanomaiset varotoimet
- Varotoimiluokat
6) Osaa soveltaa tietoja anatomiasta ja fysiologiasta, patofysiologiasta, soveltavasta farmakologiasta sekä lääkehoidon toteuttamisesta suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan lääkehoitoa eri sairauksien hoidossa.
- Farmakologian perusteet (farmakokinetiikka, farmakodynamiikka ja toksikologia)
- Tavallisimmat lääkeaineryhmät ja niiden käyttöalueet, vaikutusmekanismit ja antotavat
- Lääkkeiden terapeuttiset, haittavaikutukset ja yhteisvaikutukset, yhteisvaikutusmekanismit
- Lääkehoidon vaikutusten seuranta, kirjaaminen, lääkehoidon tarkistus ja arviointi
- Lääkehoidon toteuttaminen eri antoreittejä käyttäen
7) Osaa soveltaa tietoja anatomiasta ja fysiologiasta, patofysiologiasta, soveltavasta farmakologiasta sekä lääkehoidon toteuttamisesta suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan erilaisten asiakas-/ potilasryhmien turvallista lääkehoitoa.
- Soveltava farmakologia (lääkehoito eri potilasryhmillä, eri-ikäisillä potilailla)
- Itselääkitys
- Verensiirto
- Lääkehoitoteknologia
- Lääkelaskenta
8) Hallitsee lääkehoitoon liittyvän lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen.
- Lääkehoitoa ohjaava säädösperusta
- Sairaanhoitajan rooli, tehtävät ja vastuu lääkehoidossa
- Lääkehoitosuunnitelma
9) Hallitsee tiedot ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteesta, toiminnasta ja säätelystä ja niiden taustalla olevista tekijöistä.
- Ihmisen anatomia ja fysiologia
10) Ymmärtää sairauksien syntymekanismit ja niiden aiheuttamat muutokset elimistössä.
- Tautioppi ja patofysiologia
11) Osaa soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa.
- Kansalliset, eri ikäryhmille kohdistetut ravitsemussuositukset
- Ravitsemussuositusten sisällön soveltaminen potilaan/ asiakkaan arjen ruokavalinnoissa ja ruokailutilanteissa
- ravitsemushoidon ja ennaltaehkäisevän ravitsemusneuvonnan toteutus
12) Osaa integroida ravitsemushoitoa ja –ohjausta osaksi kokonaisvaltaista hoitotyötä yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa.
- Ravitsemushoidon merkitys ja suunnitelmallinen toteutus asiakkaan/ potilaan hoidossa
- Ravitsemushoidon tarpeen tunnistaminen
- Yleisimmät erityisruokavaliot
- Potilaan/asiakkaan energian ja ravintoaineiden tarpeen arviointi
13) Osaa arvioida asiakkaan/ potilaan ravitsemustilaa ja tunnistaa vajaaravitsemusriskissä olevan asiakkaan/ potilaan.
- Painon seurantatiedot osana kokonaishoitoa
- Ravitsemustilaa mittaavat testit sekä niiden tulosten tulkinta ja soveltaminen hoidossa
- Potilaan ravinnon saanti, ruuan- ja nesteenkulutuksen seuranta ja yksilöllinen tarvearvio
- Energia- ja proteiinitarpeen sekä ravintolisien ja suojaravintoaineiden yksilöllinen tarvearvio
14) Osaa haavanhoidon periaatteet ja osaa soveltaa tietojaan toteuttaessaan kroonisen haavan hoitoa
- ihon rakenne, toiminta ja verenkierto sekä haavan paranemisprosessi
- kroonisten haavojen haavatyypit
- haavan etiologia ja ennaltaehkäisy
- haavan paikallishoito, haavan paraneminen ja sen arviointi
15) Osaa tunnistaa, arvioida ja hoitaa asiakaan/ potilaan kipua
- Kivun mekanismit
- Kivun tunnistaminen
- Kivun arviointi ja siinä käytettävät kipumittarit
- Kivunhoidon menetelmät (lääkkeettömät ja lääkkeelliset)
16) Osaa soveltaa tietojaan keskeisimmistä sisätaudeista toteuttaessaan hoitotyötä.
- Tavallisimmat sisätaudit (yleislääketiede ja lääketieteen erikoisalat)
17) Hallitsee sisätautipotilaan hoidossa käytettäviä keskeisiä hoitotoimenpiteitä ja hoitotyön menetelmiä.
- Sisätautipotilaan hoidossa käytettävät toimenpiteet ja menetelmät
18) Osaa soveltaa tietojaan keskeisimmistä syöpäsairauksista toteuttaessaan hoitotyötä.
- Tavallisimmat syöpäsairaudet
19) Hallitsee syöpäpotilaan hoidossa käytettäviä keskeisiä hoitotyön menetelmiä.
- Syöpäpotilaan hoidossa käytettävät toimenpiteet ja menetelmät
20) Osaa soveltaa tietojaan keskeisimmistä kirurgista hoitoa vaativista sairauksista toteuttaessaan perioperatiivisen potilaan hoitotyötä hoitoprosessin eri vaiheissa.
- Tavallisimmat kirurgisesti hoidettavat sairaudet (kirurgia ja kirurgian erikoisalat)
- Pre-, intra- ja postoperatiivinen hoitotyö
21) Hallitsee perioperatiivisen potilaan hoidossa käytettäviä keskeisiä hoitotyön menetelmiä.
- Perioperatiivisen potilaan hoidossa käytettävät toimenpiteet ja menetelmät
22) Osaa soveltaa tietojaan keskeisimmistä lasten/ nuorten sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä.
- Lastenhoito ja lastentaudit
- Lasten ja nuorten hoitotyössä käytettävät toimenpiteet ja menetelmät
23) Hallitsee perhehoitotyön periaatteet ja osaa soveltaa sen menetelmiä.
- Perhehoitotyö ja sen menetelmät
24) Osaa edistää asiakkaan ja potilaan seksuaaliterveyttä
- Seksuaaliterveyden edistäminen
25) Ymmärtää raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan.
- Normaali raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika
26) Osaa soveltaa tietojaan keskeisimmistä mielenterveyshäiriöistä ja psykiatrisista sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä.
- Tavallisimmat mielenterveyshäiriöt ja psykiatriset sairaudet
27) Hallitsee mielenterveyshäiriöiden ja psykiatristen sairauksien hoidossa käytettäviä keskeisiä hoitotyön menetelmiä.
- Mielenterveyshäiriöiden ja psykiatristen sairauksien hoidossa käytettävät toimenpiteet ja menetelmät
28) Hallitsee päihdehoitotyön ja varhaisen puuttumisen keskeisiä menetelmiä.
- Alkoholi, korvikealkoholit, sekakäyttö, tupakka, huumeet
- Päihdehoitotyön- ja varhaisen puuttumisen menetelmät
- Päihteiden käytön ehkäisy ja haittojen ja terveysriskien sekä ongelmien käsittely
- Mini-interventio
29) Osaa tukea akuutissa kriisissä olevaa ihmistä.
- Akuutti kriisi ja sen hoito
30) Osaa soveltaa tietojaan ihmisen ikääntymiseen liittyvistä muutoksista toteuttaessaan hoitotyötä.
- Vanhusten hoito ja geriatria
- Ikääntymiseen liittyvät muutokset
31) Hallitsee iäkkään ihmisen terveyden, toimintakyvyn sekä voimavarojen arvioinnin ja niiden ylläpitämiseen käytettäviä hoitotyön menetelmiä.
- Toimintakyky ja voimavarojen arviointi
- Toimintakyvyn heikkenemistä ennakoivat riskitekijät
- Geroteknologia
32) Osaa soveltaa tietojaan muistisairauksista, muistisairaiden hoidosta ja palveluista toteuttaessaan muistisairaan ihmisen hoitotyötä.
- Muistisairaudet
- Muistisairaiden hoito
33) Osaa soveltaa tietojaan keskeisistä kehitysvammoista ja vammautumisesta toteuttaessaan kehitysvammaisen tai vammautuneen henkilön hoitotyötä.
- Tavallisimmat kehitysvammat
- Vammautuminen
- Vammaishoitotyössä käytettävät menetelmät
- Kehitysvammaisen tai vammautuneen toimintakyvyn tukeminen
34) Osaa tunnistaa potilaan palliatiivisen hoidon tai saattohoidon tarpeen.
- Palliatiivinen hoitotyö ja saattohoitotyö; keskeiset käsitteet, arvot ja periaatteet
- Palliatiivisen tai saattohoidon tarpeen tunnistaminen
- Parantumattomasti sairaan potilaan kohtaaminen
- Sairaanhoitajana toimiminen palliatiivisessa hoitotyötyössä ja saattohoidossa
35) Osaa tehdä elämän loppuvaiheen hoitosuunnitelman yhteistyössä potilaan ja hänen läheistensä, hoitavan lääkärin sekä muun moniammatillisen tiimin kanssa.
- Palliatiivinen hoitotyö ja saattohoitotyö; juridiset lähtökohdat
- Elämän loppuvaiheen hoitosuunnitelman keskeiset asiat, hoitotahto
36) Osaa toteuttaa oireenmukaista ja inhimillistä palliatiivista hoitotyötä ja saattohoitoa.
- Kärsimys ja sitä aiheuttavien oireiden hoitaminen
- Kivun hoito
- Hengitystieoireet, maha-suolikanavan oireet, suun oireet, kuivuminen, kuihtuminen ja anoreksia, poikkeava uupumus, kutina ja muut iho-oireet, hikoilu, delirium, ahdistus ja masennus
37) Osaa kohdata ja hoitaa kuolevaa potilasta ja tukea hänen läheisiään
- Kuolevan potilaan ja hänen läheistensä kohtaaminen
- Sairauden aiheuttamien kommunikoinnin muutosten tunteminen ja ennakoiminen
- Eksistentiaalinen tukeminen
- Psykososiaalinen tukeminen
- Lähestyvän kuoleman merkit
- Läheisten tukeminen ja huomioiminen
38) Osaa käyttää erilaisia menetelmiä potilaan ja hänen läheistensä psykososiaalisten ja vakaumuksellisten tarpeiden tukemiseen.
- Henkisen tuen tarpeen tunnistaminen
- Asiantuntija-apu ja sen järjestäminen
39) Osaa arvioida kiireellistä hoitoa tarvitsevan potilaan hoidon tarpeen.
- ABCDE-protokolla
- Kiireellisen hoidon tarpeen arviointi
40) Osaa järjestelmällisesti arvioida välittömän hoidon tarpeen ja toimia välitöntä hoitoa vaativissa sekä hätätilanteissa
- NEWS
- PEWS
- Toiminta kiireellistä hoitoa vaativissa sekä hätätilanteissa
- PPE+D
- Hoitoelvytys
41) Osaa aloittaa itsenäisesti välittömät pelastustoimet ja toteuttaa toimenpiteitä kriisi- ja katastrofitilanteissa.
- Toiminta onnettomuustilanteessa
- Kriisi- ja katastrofitilanne
- Toiminta kemikaali-, biologinen riski-, säteily- tai ydinonnettomuudessa
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
1) Ymmärtää sairaanhoitajan työskentelyn perustuvan näyttöön ja sitoutuu toteuttamaan sitä.
- Näyttöön perustuva toiminta
- Sairaanhoitajan rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa
2) Osaa turvallisesti ja luotettavasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa hoitotyötä.
- Näyttöön perustuvan hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Hoitotieteen tuottama tieto hoitotyön perustana
3) Osallistuu näyttöön perustuvien käytänteiden kehittämiseen omassa työssään
- Toimintakäytänteiden tunnistaminen ja kriittinen arviointi
- Yhtenäiset käytännöt
4) Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista ja osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
- Terveystieteiden yleisimpien tietokantojen käyttö
- Tieteellisten julkaisujen lukeminen ja kriittinen arviointi
5) Kykenee tekemään kliinisiä päätöksiä, jotka perustuvat näyttöön
- Kriittinen ajattelu
- Näytön tiivistelmät, järjestelmälliset katsaukset, hoitosuositukset
- Näytön asteen arvioiden merkitys kliinisessä päätöksenteossa
- Näyttöön perustuvan toiminnan implementointi kliiniseen käytäntöön
6) Osaa hyödyntää tieteellistä tietoa kliinisessä päätöksenteossa
- Hoitosuositukset ja yhtenäiset käytännöt kliinisessä hoitotyössä
Yrittäjyys ja kehittäminen
1) Ymmärtää sisäisen yrittäjyyden idean ja sitoutuu noudattamaan sitä työssään.
- Sisäinen yrittäjyys
2) Omaa perusedellytykset toimia alan itsenäisenä yrittäjänä.
- Yrittäjänä toimiminen sairaanhoitajan työnä
3) Hallitsee kustannustietoisuuden periaatteet omalla tehtäväalueellaan ja työskentelee taloudellisesti.
- Kustannustietoisuus
- Taloudellinen työskentely
4) Kykenee työyhteisön kanssa reflektoiden tunnistamaan oman työn kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita.
- Reflektio välineenä oman työn kehittämistarpeiden tunnistamisessa
- Oman työn kehittäminen ammatillisen kehittymisen avulla
5) Kykenee osallistumaan ryhmän jäsenenä kehittämis- innovaatio – ja tutkimusprosesseihin.
- Projektin hallinta
- Innovaatiot ja laadun parannus hoitotyössä
- Tutkimustyön menetelmät
Laadun varmistus
1) Arvioi hoitotyön laatua kehittääkseen asiakkaan/ potilaan hoitoa ja omaa työskentelyään.
- Laadun hallintaa ohjaavat lait ja asetukset ja informaatio-ohjaus
- Hoitotyön laadun arviointi
- Laadun ja vaikuttavuuden mittarit ja seuranta
2) Osallistuu hoitotyön laadun varmistamiseen työyhteisön jäsenenä.
- Organisaation hoitofilosofia
- Palvelun laatu ja asiakastyytyväisyys
- Hoitotyön kehittämis- ja tutkimuskohteiden tunnistaminen
3) Ymmärtää oman toimintansa vaikutuksen organisaation laatuun.
- Vastuu omasta työstä
4) Ymmärtää potilasturvallisuusraporttien käytön osana organisaation laadunvalvontaa.
- Vaaratapahtumat, niiden raportointimenettely ja tulosten hyödyntäminen
- Potilasturvallisuusraportit osana laatua
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä
1) Ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat sekä ohjauksen ja valvonnan Suomessa.
- Lainsäädäntö ja muu ohjaus palvelujen tuottamisessa
- Sosiaali- ja terveydenhuollon ajankohtaisten toimenpideohjelmien seuraaminen
- Laatu- ja vaikuttavuus palvelujen järjestämisessä ja ohjauksessa
- Palvelutarpeen arvioinnin ja palveluohjauksen seuranta
- Asiakas- ja potilastietojen saavutettavuus ja toiminnanohjausjärjestelmät palveluohjauksen työvälineinä
2) Ymmärtää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana hoito- ja palveluketjua.
- Erilaiset terveys- ja sosiaalipalvelujen tarjoajat ja niiden yhteistoiminta
- Kunnan eri toimialojen yhteistyö palvelujen tuottamisessa
3) Ymmärtää oman roolinsa organisaation maineen, brändin ja imagon rakentamisessa sekä asiakkaan palvelukokemuksen luomisessa.
- Asiakkaan palvelutarpeen arviointi
- Vastuu potilaan hoidon jatkuvuudesta oman työnkuvan mukaisesti.
- Palvelujen oikea-aikaisuus ja asiakasta lähellä olevien palvelujen järjestäminen
- Asiakkaiden tiedottaminen palveluista ja ohjaaminen valintojen tekemisessä
- Potilasturvallisuus onnistuneen palveluketjun ja -kokemuksen osana
- Hoitoprosessin epäkohtien tunnistaminen
4) Osaa hyödyntää sähköisiä palveluita osana asiakkaan/ potilaan kokonaishoitoa.
- Digitaaliset palvelut ja asiointi.
5) Osaa työskennellä uudistuvissa toimintaympäristöissä ja osaa toteuttaa palveluohjausta.
- Terveysteknologia
- Keskitetty asiakas- ja palveluohjaus
- Omaishoitajuus ja läheisiään hoitavien tukeminen
- Sosiaalinen media hoitotyössä
Potilas- ja asiakasturvallisuus
1) Hallitsee potilas- ja asiakasturvallisuuden keskeisen tietoperustan
- Potilasturvallisuutta koskeva lainsäädäntö
- Potilasturvallisuuden varmistaminen
- Potilashoidon järjestelmien ja monimutkaisuuden vaikutukset potilasturvallisuuteen
- Potilasturvallisuuden osa-alueet: laiteturvallisuus, hoitoturvallisuus, hoitomenetelmien turvallisuus, lääketurvallisuus ja lääkitysturvallisuus
- Potilasturvallisuuskulttuuri
- Säteilyturvallisuus
2) Osaa edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.
- Tehokas tiimityö potilasturvallisuuden varmistamisessa
- Systemaattinen työskentely potilasturvallisuuden takaamisessa
- Vaaratilanteiden ehkäiseminen hoidossa
- Potilaiden ja hoitavien henkilöiden sitouttaminen ja osallistaminen potilasturvallisuuden edistämiseen
- Inhimilliset tekijät potilasturvallisuuden riskinä
- Stressinhallintataidot
- Virheistä oppiminen vahingon ehkäisemiseksi
- Virheiden avoin käsittely
3) Osaa kommunikoida selkeästi varmistaakseen potilasturvallisuuden.
- Strukturoitu raportointimenetelmä (ISBAR)
4) Osaa toimia välittömästi tilanteen vaatimalla tavalla vaaratapahtuman ilmetessä.
- Tilanteenmukainen toiminta vaaratapahtumassa
- Potilasturvallisuutta uhkaaviin riskitilanteisiin puuttuminen
5) Osaa tunnistaa mahdollisia vaaratapahtumia ja tehdä vaaratapahtumailmoituksen.
- Vaaratapahtumien ilmoittamisvelvoite
- Vaaratapahtuman tunnistaminen
- Vaaratapahtumailmoituksen tekeminen
6) Ymmärtää vaaratapahtumailmoituksen käsittelyprosessin.
- Vaaratapahtumailmoituksen käsittelyprosessi
Is there a book published already to start practicing for the national exam for nurses in 2021?
Kirja löytyy sähköisenä versiona osoitteesta: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111089877