SOTETIE-hankkeen päätavoitteena oli edistää sosiaali- ja terveysalan (sote) ammattilaisten työelämän muutosten edellyttämän osaamisen päivittämistä ja uudistamista. Tavoitteeseen vastattiin kehittämällä Sotetie.fi -sivusto, joka onkin SOTETIE-hankkeen tärkein ja konkreettisin tulos. Sivustosta on hyötyä niin sote-alan ammattilaisille ja sote-organisaatioille kuin korkeakouluillekin.

Sivustolla sote-alan ammattilaiset voivat nyt helposti arvioida omaa yhteiseen osaamiseen liittyvää osaamistaan itsearviointitestien avulla. Siten he voivat havaita, minkälaisia osaamisen kehittämisen tarpeita heillä on juuri nyt. Lisäksi he voivat listata sivuston hakutyökalun avulla kaikki mielenkiintoiset opinnot koko Suomen korkeakoulujen tarjonnasta ja aloittaa opiskelun vaikka heti.

Jatkuvan oppimisen osiosta esihenkilöt löytävät tietoa sote-ammattilaisten koulutukseen hakeutumisen lähtökohdista ja mahdollisuuksista, koulutuksen vaikuttavuuden arvioinnista, keinoista ja palveluista jatkuvaan oppimiseen sekä siitä, miten voidaan toteuttaa yhteistä opintojen suunnittelua korkeakoulujen kanssa.

Korkeakoulut puolestaan voivat hyödyntää sivustolle koottuja työkaluja ja taustatutkimuksia esim. kehittäessään koulutuksia. Hakutoiminnolla on mahdollista selvittää, minkälaisia sote-alan koulutuksia Suomen korkeakouluissa jo järjestetään eri aihealueista ja näin välttää päällekkäisyydet. Hakutoiminnon kattavuuden edellytyksenä on kuitenkin se, että korkeakoulut ovat vieneet oman avoimen opintotarjontansa Opintopolku.fi palveluun.

Ota sivustosta kaikki irti! Sotetie – Sote-alan ammattilaisen jatkuvan oppimisen tiekartta

Päivi Tikkanen, erityisasiantuntija, SOTETIE-hankkeen projektinjohtaja, Savonia-ammattikorkeakoulu Oy

SOTETIE-hanke on Euroopan sosiaalirahaston (ESR) ja Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen rahoittama valtakunnallinen kehittämishanke, jonka toiminta-aika on 1.9.2019 – 31.12.2021.

SOTETIE-hanke päättyy – tuloksena Sotetie.fi -sivusto kaikkien käyttöön!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.