Verkossa oleva kielten ja viestinnän opetus tuntui minusta vielä vuosi sitten haastavalta ja työläältä jo ajatuksena. Aikaisempien melko vähäisten kokemusten perusteella ajattelin, että esimerkiksi suullisen vuorovaikutuksen onnistuminen verkkoalustalla tai etäopetuksena videovälitteisesti olisivat minun opetuksessani kaukana. Siksi paljon aikaa tuntui menevän tekniseen ”värkkäämiseen” ryhmän reaaliaikaisessa verkkotapaamisessa.

Tämän vuoden alussa työni digiloikkasivat, kun muutimme perheeni kanssa pariksi kuukaudeksi ulkomaille. Mitkä olivat onnistumisen kokemuksia etäällä opettaessa? Entä ne vähemmän onnistuneet?

”Hei, tämähän toimii, vaikka epäilinkin ensin” -kommentti opiskelijan sanomana erään ZOOM-tunnin lopussa kuvaa onnistumista. Itse olin ajatellut samoin! Savonia-ammattikorkeakoulussa viime syksynä käyttöön otettu ZOOM-videoneuvottelujärjestelmä on käyttäjäystävällinen ja reaaliaikaiseen opetukseen hyvin soveltuva työkalu. Nyt järjestelmä tuli todelliseen testiin, ja kas: suullinen vuorovaikutus ja monenlainen opiskelijoiden työskentely ryhmissä onnistuvat verkossa aika näppärästi. Ryhmäkoko tosin ei voi olla kovin suuri, jotta opettaja ehtii ohjata ryhmätyöskentelyä.

Myös kantapään kautta tuli asioita opittua. Olin suunnitellut erään kurssin käänteisen opetuksen ideaa mukaillen, jolloin ZOOM-tunnille tullaan tietyt tehtävät etukäteen palautettuna ja opittavaan asiaan jonkin verran perehtyneenä. ZOOM-tunneilla on sitten suullisia harjoituksia. Käänteinen opetus soveltuukin erinomaisesti verkko-opetukseen ja etäällä opettamiseen.

Niin, tämän ryhmän ensimmäiset tunnit ZOOMissa menivät lähes yksinpuheluksi ja suoraan sanoen löin tuntien jälkeen tietokoneen kannen kiinni ajatuksella, että parasta vain unohtaa tämä kerta. Opettajana lähdin nimittäin oletuksesta, että ZOOMin käyttö on näille monimuoto-opiskelijoille tuttua, onhan heillä runsaasti opetusta ZOOMin välityksellä. Mutta se olikin ollut luentotyyppistä.

Eivät siis onnistuneet hienot suunnitelmat, koska vain joillakin opiskelijoilla oli mikrofoni, eikä chat-muotoinen vuorovaikutus palvellut tarkoitusta. Mutta seuraavat tunnit menivät sitten loistavasti mikkien kanssa, ja opiskelijat olivat jopa innolla mukana! Eli tässä muistutus opettajalle: kerro tai kertaa etukäteen opiskelijoille, että mikit ja kamerat tarvitaan vuorovaikutukselliseen opettamiseen.

Minut yllätti etäällä opettamisessa kurssien ja tuntien suunnitteluun menevä aika. Aikaa meni tekniseen toteutukseen ja hienosäätöön, mutta yllättävän paljon myös sisältöjen ja linjakkaan oppimisprosessin suunnitteluun. Ihan samoja menetelmiä kun ei voi verkossa käyttää kuin luokkatilanteessa.

Etukäteen ajattelin, että tekniikan kanssa saattaa se hermo palaa, mutta liekö kyse asenteesta ja motivaatiosta, kun hermot ovat yhä tallella. Sähköpostilla sain kaikkiin pulmiin Savonian Service Deskistä selkeät ohjeet ja pikaisen avun. Auttavat kollegat olivat myös kultaa. Sen opin jälleen kerran, että joissain tilanteissa sähköposteja tai kirjoitetussa muodossa olevia viestejä tulee helposti tulkittua väärin, joten nopea ZOOM-tapaaminen voi säästää ikäviltä sävyiltä ja turhalta stressiltä.

Etäällä ja etänä töitä tehdessä täytyi siis kääriä hihat ja kurkottaa kuuseen. Tai ehkäpä palmuun hieman korkeammalle. Opetus ja syvällinenkin oppiminen verkossa onnistuu, kun tavoitteet ovat korkealla ja asenne kohdillaan. Silloin ei kapsahda katajaan, vaan saa poimittua oppimisen hedelmiä.

Sanna Savela
Kielten lehtori
Savonia-ammattikorkeakoulu

Opetus ja työ oikeasti etäällä

2 thoughts on “Opetus ja työ oikeasti etäällä

  • April 18, 2018 at 5:32 pm
    Permalink

    Oli hienoa kuulla (lukea) Sannan kokemuksista todellisesta ETÄ-opetuksesta.

    Olisiko sinulla tallenteita opetustuokioista, joita voisi käyttää esimerkkeinä?

    Reply
    • April 19, 2018 at 5:37 am
      Permalink

      Kiitos palautteesta! Tallentamani opetustuokiot tein ZOOM-järjestelmän pilvitallennuksen kautta, jolloin ne olivat katsottavissa 7 päivän ajan nauhoituksesta. Harmittavasti minulla ei siten ole opetustuokioita tallenteena.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *