Nilsiäläiset marjat ja sienet, rohkeus tehdä toisin ja mummon reseptit modernilla twistillä – esimerkiksi näin voisi kiteyttää Liepuskan Herkkupaja Oy:n liikeidean. Puhtaus, perinne ja paikallisuus puolestaan ovat keskeisimmät arvot leipomoyrityksen toiminnassa.

Liepuskan menestystarina kuultiin Savonia-ammattikorkeakoulun järjestämässä World Success Stories –seminaarissa yrityksen 9-vuotissyntymäpäivänä 18.9.2018. Liepuska oli luontevaa kutsua puhujaksi, koska monipuolinen yhteistyö Savonian kanssa on jatkunut jo pitkään.

Nilsiäläisen perheyrityksen autotallitarina on huikea. Liepuskan yrittäjät Eeva-Maria ja Timo Turunen eivät kumpikaan ole koulutukseltaan leipureita, mutta he molemmat rakastavat ruokaa ja haluavat taistella innovatiivisesti huonoa makua vastaan. Leipuri ei ole myöskään edelleen yrityksen toiminnassa vahvasti mukana oleva Eeva-Marian äiti Riitta Vartiainen, jonka autotallissa Liepuska syksyllä 2009 syntyi.

 

Autotallitarinaa kirjoitetaan menestystarinaksi

Eeva-Maria ja Timo palasivat takaisin kotikonnuilleen Nilsiään vuonna 2011 ja ottivat samalla Liepuskan vetovastuun ja tekivät yrityksestä osakeyhtiön. Rohkea veto on vaatinut paljon työtunteja ja tasapainoilua yrittäjyyden sekä perhe-elämän välillä. Toiminta perustuu tänäkin päivänä vahvasti Nilsiään, lähellä olevaan luontoon ja perinteisiin. Huippuraaka-aineita ovat nilsiäläiset marjat ja sienet – huippureseptit puolestaan on tuunattu tähän päivään pitkälti mummon resepteistä ja vanhoista keittokirjoista. Tuotteet suunnitellaan ja valmistetaan suurella rakkaudella ja aidosti käsityönä.

– Eihän teillä ole oikeastaan kilpailijaa ollenkaan, kertoo Timo yhden asiakkaan tuumanneen.

Herkkupajan konsepti on selvästi uniikki ja uudenlainen. Kärkituote on edelleen karjalanpiirakka, muita tähtituotteita ovat mm. pikkupitsat, hampurilaissämpylät ja kakut. Viimeisen kuuden vuoden aikana yrityksen kasvu on ollut huimaa. Nyt leipomo työllistää jo 15 työntekijää. Juuri osaavan työvoiman löytäminen on käynyt haasteelliseksi; leipureille ja kondiittoreille olisi Nilsiässä paikkoja auki.

Maku edellä Nilsiästä maailmalle

Liepuskan tuotteet ovat vakuuttaneet maullaan niin Helsingin huippuhotellit kuin kokouspaikatkin. Läpimurto Helsingin markkinoille tapahtui nelisen vuotta sitten. Esimerkkejä isoista asiakkaista ovat Finlandia-talo, Kansallisooppera ja Uusi lastensairaala. Myös monet Pohjois-Savon ravintolat ja kaupat ovat hurmaantuneet maaseutuleipomon tuotteiden laadusta ja mausta.

– Kyllähän tässä vähän jännästi kävi. Helsinki nimittäin innostui ensin ja Savo vakuuttui vasta sitten, kiteyttävät Eeva-Maria ja Timo.

Kaksi vuotta sitten alkoi leipomotuotteiden vienti Englantiin. Vaikkapa mustikkakukko lontoolaisessa kahvilassa tai ravintolassa voi jo vallan hyvin olla made in Nilsiä. Yhteistyö Nordic Bakery –kahvilaketjun kanssa on ollut melkoinen työvoitto.

Lähitulevaisuuden tavoitteena on päästä viemään parasta makua myös Pohjoismaiden markkinoille. Maailmanvalloitus on siis vasta alussa!

Savonia sparraajana

Savonia-ammattikorkeakoulu on päässyt osaksi Turusten tarinaa monessakin roolissa. Alkutaipaleella yrittäjät saivat tuotekehitysapua Future Food –tutkimus- ja tuotekehitysyksiköstämme. Tuloksia syntyi ja tästä todisteena edelleen tuotevalikoimasta löytyvä puolukkavaniljapulla. Myös raaka-ainelaskentaan yritys on saanut tukea Future Foodin Johanna Kantalalta.

Mieleen nousee myös mukava muisto Trade it –hankkeesta ja Portugalin reissusta. Matkaan osallistui useita eri huippuleipomoita Euroopan eri maista. Vielä tässä vaiheessa Turuset kokivat olleensa oppipoikina huippuammattilaisten joukossa, mutta näin jälkeen päin reissu antoi heille paljon.

Savonian asiantuntijapalvelutkin ovat tulleet Turusille tutuiksi. Yrittäjät ovat saaneet esimerkiksi Miika Kajanukselta ostopalveluna IPR-osaamista.

Savonian opiskelijoitakin on hyödynnetty onnistuneesti. Liiketalouden opiskelijaporukka toteutti muutama vuosi sitten Liepuskalle asiakastyytyväisyyskyselyn, jonka tulokset kantavat hedelmää edelleen. Kyselyssä selvisi, ettei ”kylmä” verkkokauppa ole se, mitä leipomon asiakkaat haluavat. Tämä toi rohkeutta ja uskoa siihen, että Liepuska tukeutuu myynnissä nimenomaan asiakkaiden henkilökohtaiseen kontaktointiin. Varmasti yksi menestyksen avaimista sekin.

 

Suvi Huttunen
Digitaalisen markkinoinnin suunnittelija
Savonia-ammattikorkeakoulu

_ _ _

Liepuskan kotisivut www.liepuska.fi

Liepuska maistuu niin isolla kirkolla kuin Lontoon kahviloissakin

Leave a Reply

Your email address will not be published.